Sunday, 13 July 2014

Tutorial download movie guna Torrent.


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Assalamualaikum peeps!

Salam Ramadhan. So, I love to watch movies. And I love to re-watch them. Hence, I need to keep them safely in my laptop. Ramai jugak yang tanya macam mana nak download movie. For me, I use Torrent. Sebab, kalau pakai Torrent ni best. If you lost internet connection masa Torrent dah sampai 99.0% pun, your download won't fail. Nanti dah ada internet connection, dia sambung balik. Best tak?

Kalau malam tu nak tidur tapi tak suka biarkan lappy terjaga, tutup je lah. Torrent tu pandai. Nanti kita switch on lappy dia continue balik download. Tapi, ramai jugak yang tanya macam mana nak download sebab nampak macam complicated. Haaa. Moh akak ajarkan. ihihi. 

1. Download BitTorrent!


Type je bittorrent.com .  Lepas tu click dekat get BitTorrent tu. Pehtu, macam biasa la. Ikut step yang dia bagi. Install macam biasa.

2. Go to Pirate Bay!


Dekat Box yang di-box-kan tu, taip la movie yang nak di donlod. Pehtu, jangan segan silu tekan je enter.

3. Keluar cemni.

Keluar list cemni. Pilih lah yang mana nak. Kalau ada perkataan 'CAM' maknanya movie tu dirakam. Paham paham la kalau dirakam acano kann. Tengok betul betul. Ada tajuk yang sama tapi boleh jadi tu games, audio and e-books. Pilih la Movie. ihih. Pehtu, klik dekat link tu.

4. Then.

Lepas klik dia akan keluar benda ni. Macam details untuk movie tu la. Klik dekat yang ada lambang magnet tu. Sebab dia akan terus direct pada apps bittorrent yang kita donlod tadi. Mudah jadinya.

5. Lepas klik.

Terus keluar pop-up macam ni! Pehtu, klik je ok.

6. Lastly.

Ni lah interface BitTorrent. Yang di-box-kan tu yang kita donlod tadi. Benda ni depends pada kelajuan internet kita la. lembap ke cepat. Lepas dah sudah di donlod, dia akan naik notification. 

Haaa. Clear tak? Simple je kan? Aku dulu guna benda ni terkial kial jugak. Tapi sekarang sebab dah pro, boleh lah nak gebang eksyen eksyen sikit. haha. Kalau nak download subs pulak, boleh gi SINI. Subs semua bagus bagus. Subs tu subtitle yehh.

That's all lah. May Allah bless.

End.

Monday, 7 July 2014

Dunia dan Mimpi Kita

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Kalau kau cari sempurna
Dalam dunia yang nyata
Kau akan kecewa

Kalau kau cari permata
Dalam celahan kaca
Kau akan terluka

Kalau kau cari cinta
Dalam bayangan rasa
Belum tentu kau jumpa

Kerana hakikatnya
Dunia ini bukan macam dalam cerita 
Yang kau baca sebelum menganyam lena

Dunia ini dunia nyata
Belum tentu pengakhirannya indah semua
Kalau pengakhiran indah impian kita
Harusnya kita usaha
Jangan hanya baca cerita
Dan tenggelam dalam jiwa
Dipengaruhi rekaan semata.

Usaha. Untuk mimpi kita.



Saturday, 5 July 2014

Ramadhan, Syaitan Dan Amalan.


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Assalamualaikum peeps!



Salam Ramadhan AlMubarak! Tahun ni lain Ramadhannya. Last year dapat buka puasa dengan family for the whole month since admission date for university was like two weeks after Aidilfitri. Masa tu bukan main happy. Orang lain sibuk tweet, update status sebab sedih tak dapat iftar dengan family tapi aku goyang kaki duk rumah lagi. Since masuk uni lambat, maka habisnya pun lambatlah. This year, aku yang duk sedih. Orang lain hoorayy hooray settle foundation matriks semua. Sobs sobs.

Anyway, tahun ni sahur masak sendiri. Yeayyy me! Tapi setakat ni lauk lebih kurang je. Telur masak merah/asam, telur dadar, tumis sardin, sup sayur. Tu je lah. Well, masak pakai rice cooker ni leceh. Dahlah rice cooker satu je. Tapi, alhamdulillah. Mak bersyukur noks. Jadual malam pun dah berubah masuk Ramadhan nih. Pukul 10 je sibuk potong bawang semua. Pastu masak lauk. Pastu tanak nasi. Lepas dah siap basuh semua pinggan mangkuk, iron baju, lipat baju. Bila tengok balik, hooo hemm geee "kittew dah macam makcik makcik." Makcik makcik is good in my opinion, though. :)

Biasa dengar kan, bulan Ramadhan ni takde hantu syaitan semua. So, there is no syaitan you can blame onto when you sinned but yourself. However, banyak percanggahan pendapat mengenai isu ini. Ada yang kata semua syaitan diikat. Ada yang kata hanya syaitan yang degil melampau atau ketua ketua syaitan je yang diikat. Contohnya hadis berikut : Maksudnya : “Dibelenggu padanya (Ramadhan) syaitan-syaitan yang degil/melampau.” (Rujukan : http://soaljawab.wordpress.com/2008/08/31/maksud-syaitan-dirantai-dan-dibelenggu-dalam-bulan-ramadhan/)

Ada pulak hadis yang menyatakan  “Sesungguhnya syaitan berjalan di dalam tubuh anak adam seperti darah mengalir, maka sempitkanlah aliran tersebut dengan berlapar (puasa)”. Kalau menurut dua hadis ni memang syaitan tak diikat lah. Kita yang bertugas payahkan kerja mereka dengan berpuasa. (Rujukan : http://jsm.ppukm.ukm.my/buletin/?p=282)

But still. Tu semua kerja Allah. As His caliphs, we should increase our ibadah quantity and improve the quality. Dari zaman sekolah dulu duk pasanga angan angan nak khatamkan AlQuran dalam bulan Ramadhan ni. Tapi tu lah. AlFatihah untuk diri sendiri sebab lalai. Sebab hanyut dengan kehidupan dunia. Allahu. :'(. Rasulullah SAW yang dijamin syurga pun bangun malam buat ibadat, kita yang belum tahu mana akhirnya nanti masih sibuk texting, online sampai larut malam. Memang betullah kita ni manusia. Senang hanyut. Senang leka. Maka, sempena Ramadhan yang mulia ni ayuhlah kita pasang azam baru tekad baru mencari redha Allah.

It's never late until it's too late. Kawan aku ada pesan, kalau hati kita tiba tiba terdetik nak buat amal ibadat lebih sikit, nak buat baik ke, jangan bertangguh. Terus buat. Hati kita ni, Allah yang pegang. Dia yang Maha Berkuasa nak balikkan, nak detikkan, nak hentikan. Kalau dah terdetik sikit tu, terus buat. Bukan senang dapat peluang macam tu. ;).

That's all for my first Ramadhan entry. ehehehe. Mana yang baik datang dari Allah. Mana yang buruk dari kesilapan aku sendiri. Have a blessed Ramadhan everyone!

END. May Allah bless.




Tuesday, 24 June 2014

Handmade Fabric Purse + Open When... Letters

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Assalamualaikum peeps!

Lately selalu rasa nak tukar purse lah, beg lah, kasut lah, baju lah. Kalau phone tu murah, pon aku nak tukar. Tapi, most of all aku paling nak tukar purse. However, kerana gaya hidup dan percaturan pengurusan duit yang tak pernah berjaya memang semua elaun bulanan tinggal habuk lah. Purse pun tebal atas jasa baik resit yang menimbun. Resit Daiso, resit Tesco, resit Giant, resit CoolBlog dan sebagainya. Sodih.

Alhamdulillah. Elok duit habis, dan dan semeter break start. At least tak perlu berlapar lah. Duk rumah konpem makan free. Sedap pulak tu. Kualiti dan kuantiti haruslah terjamin.Dah duk ramah lama ni, mulalah. Rasa lah gatal nak buat purse sendiri lagi. I've made one before this. Tapi sebab yang tu hasil selepas enam bulan tak sentuh mesin jahit maka, jahitannya tak kemas. Lepas tu fabrik pulak memang aku tak berkenan. Makin membuak buak nak buat yang baru.

Selepas puas membelek dan meng-google pelbagai tutorial purse, aku dengan acah acah pronya memilih untuk menggabungkan idea orang orang lain ni supaya menjadi gempak. Kononnya lahhh. Selalu nak purse Fossil. Tapi mahal oiiii. Purse idaman kalau boleh nak yang muat sumbat phone sekali. Yelah. Senang nak gi memana. Benda benda penting semua ada. Kannn? By the way, setakat ni tutorial fabric purse banyak yang dalam bahasa Inggeris. Memang kreatif lah diorang. Fabrik yang digunakan pon lawa.

Antara link yang aku boleh bagi untuk tutorial tu ialahhhhh :
  1. Style simple + amatur
  2. Style sama tapi diupgradekan sikit

So, hasil aku punya purse adalah.


Front view. I choose to follow the first tutorial tu. Belakang tu tambah pouch empat segi simple mimple untuk bubuh phone, mp3 dan tisu kononnya walaupun tak akan ada tisu. :P



Ni bila dah bukak. The inside of the purse. Acecehhh. Dalam proses belajar nak buat compartment utsinar yang boleh bubuh gambar tu. hihi



Gambar sama. Cuma zoom dan edit sikit.


The good things about making your custom purse are:
  1. Kita boleh decide nak buat warna apa, pattern apa, size apa. Contohnya, I chose to add puch for phones plus the tali tu kan. Buat ala ala wrislet.
  2. Boleh decide nak compartment yang macam mana. For me, I choose to have lot of card slots. I choose for the coin and notes compartments to be side by side. Senang kan nak bayar. Ambik duit kertas, ambik syiling sekali.
  3. Jimat duitttttt! For me, all I used are old materials. Potong seluar jeans lama, ambik zip seluar jeans, balance kain baju kurung mak. Tu je lah. 
  4. Memang boleh ikut selera kita. Lagi pro kita buat, lagi banyak selera kita yang boleh kita penuhi. ihih 


Seriously sangat menarik buat benda benda DIY. The other thing I want to share is Open When... Letters. Have you ever heard about it? Benda yang macam sweet. For me, sebenarnya benda ni sesuai dengan orang macam aku. Nak bagi hadiah dekat kesayangan tapi allowance habis dekat makanan. So, kita buat something yang tak perlu guna banyak bajet. aherher. Jimat duit.

Open When... Letters ni sesuailah kalau orang yang Long Distance Relationship. Relationship as in semua relation lah. I'm giving these letters to my close friend as well. hihi. The idea is to write untuk pasangan atau kesayanan tu. Sebab duduk jauh jauh, so you are not going to be by their side all the time. Maka, buat lah surat surat ni. Nak bebel panjang panjang malas. Tengok le gambar ni yeh.


So, aku pemaleh. Buat sikit je. The thing is, orang yang kita bagi tu akan buka surat ni ikut situasi tu. Haaaa. Gitu. Mcam ganti diri kita gituuuu.




Gambar dari tepi.



Bungkus elok elok. Ikat dengan tali tu biar lah tali yang lawa. Jangan pakai tali rafia. Pakai tali tangsi lagi parah. Tajam. Elok elok nak sweet sweet sampai ke klinik orang tu gara gara nak buka ikatan.


Aku lagi prefer hadiah macam ni. Nampak orang tu ingat dekat kita. Nampak dia punya kesungguhan dan usaha tu. Dan benda macam ni boleh simpan. Bosan bosan boleh bukak, baca. Kalau dah clash pon senang. Sebab benda ni kertas kan, bakar je. Kalau nak nampak ekstrem, lerai satu satu. Lepas tu rendam dalam air semalaman. Esok tu blend. Lepas tu tabur dekat sungai atau longkang. Kalau nak nampak semangat dan simbolik sikit, tabur kat laut. aherher.

Ini jelah hasil bebelan. Lama tak menaip panjang. Asyik sibuk nak berpuisi acah acah puitis je. Enjoy reading! Jangan lupa try buat purse handmade tu! Seronok perghhh perghhh!

END. May Allah bless.






Monday, 23 June 2014

Goodbye


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


I hate goodbye
Though I don't know the reason why
I won't look at their faces when I wave bye
I won't turn back to give a smile
Cause I'm afraid I will cry.