Saturday 21 July 2012

Ramadhan ya kareem~

As salam.
Ramadhan comes again!

TOP 10 BENDA PALING BEST DALAM BULAN RAMADHAN


AIR SEJUK!
 Walaupun encik air sejuk ni nampak biasa-biasa pada bulan biasa, namun adalah satu nikmat pada bulan puasa yang dahaga. Bukan bulan puasa yang dahaga, orang yang puasa la.



KUIH MUIH DI BAZAAR
 Ya! Bazaar ramadhan. Bank sementara di bulan puasa. Ni bazaar ramadhan okey?? Bukan Bazaar majalah tu. Yang tu apa ada?? Ada kuih cara, ayam golek bagai?? Nan hado~~




BUNGA API 
 Ingat tak zaman halus halus dedulu? Yang kaler merah batang belang-belang tu doploh sen. Yang batang kuning gemuk sket tu,, 50 sen. Yang tu kaler kaler. Zaman tu kire mahal woo. Yang dalam kotak tu,, mercun bawang. Hanya mereka yang takutkan risiko bermain mercun bawang.*kahkahkah*




KAD RAYA
I love kad raya!! Makin lama dah makin kurang orang pos kad raya. Ye la,, dah ada hanphone, tablet bagai. Apa kelaas bagi kad raya?? Tapi aku suka~ Nostalgik gila!




LAMPU LIP LAP 
 Haaa! Pasang laampu ni kat rumah, baru ada feel nak raya! Dia punya feel tu,, ad uumph! Macam teh boh gitu. Nampak meriah semacam. Lip lap lip lap.





MERCUN
 Ini lah mercun. Ya! Aku tahu. Mercun ini tidaklah segempak dan sehebat mercun lain. Tapi namanya cukup gempak. Mercun NAGA! see~~ Kenapa aku pilih mercun ini sebagai mercun peberet?? Takut risiko putus tangan?? Tidak. Tidak sama sekali. Aku takut risiko putus telinga ditarik oleh encik ayah jika bermain mercun lain.




MURTABAK
 Ini murtabak. Beliau tidak termasuk dalam golongan kuih muih. Apabila tiba ramadhan, beliau dengan tiba-tibanya menjadi penghuni tetap meja makan di kala berbuka. Ada masanya, beliau menyertai meja semasa bersahur. Ini adalah disebabkan oleh, mereka yang membeli beliau tidak mampu menghabiskannya pada sebelah malam.




PELITA
 Hah! Style gila kan main pelita guna tempurung?? Pelita ni mcam simbol bulan ramadhan dah masuk la. Sebelum pergi tarawikh dah pasang dulu banyak-banyak. Lepas tu,, orang lalu depan rumah nak pergi surau puji puji. Kmebang semangkuk!




TANGLUNG
 Ni bukan tanglung cina tau! Dedulu,, kalu yang bulat ngan petak saiz paling kecik harga 20 sen. Yang besar sikit 50 sen. Yang bentuk segi segi tu 80 sen. Kat bontot tanglung ni ada rambu rambu warna warni. Cara main dia senang,, memula letak lilin yang dah dinyalakan dekat keping besi dalam tanglung tu. Lepas tu bengkokkan besi tu  buat sokong lilin yang lemah tu. Lepas tu, baru bukak tanglung tu pelan pelan. Dawai besi dekat hujung tu sangkut kat batang kayu. Pastu boleh round kampung time orang sibuk terawikh.




TARAWIKH!
Haa. Ni la yang paling best! Top up pahala sekali dengan moreh. XD. 





p/s : moga moga beroleh keberkatan dan Lailatul Qadar. Sama-sama meriahkan Ramadhan dengan ibadat!

2 comments:

@apikoss said...

salam ramadhan.

laureweng said...

salam ramadhan dear...
nak main mercun.. hehehe