Friday 26 January 2018

Blogging 101: How To Post an Entry

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Assalamualaikum y'all!
I'm currently in my semester break. And Allah is so Merciful and Generous that He showers me with loads of rezeki. One of it is people asking me to make up their blogs. I am more than happy to do that because; One, I can easily fill my time and two, I got paid. Yeayyy! Hehe. Some of the lovely people who asked me to make up their blogs told me that they have very basic exposure to blogging. So they asked me to teach me how to blog. Rather than teaching one by one, I find it's easier to blog about it and let others read from this post.
1. First, mestilah kena sign in account Blogger dulu.
Sign in macam biasa. Bukak Blogger, click sign in dekat atas dalam petak putih tu, masukkan email and password. Kalau pakai email @gmail tu, password blogger sama sahaja dengan password email ya temen temen.
2. Click New Post
Click terus dekat new post untuk tulis entry baru.
 3. Type your entry.
Haa. Dah sampai sini tulis aje lah apa yang nak ditulis. Jangan tulis fitnah sudehh. Petak nombor 1 tu untuk tajuk. Tulislah tajuk apa apa pun yang rasa menarik dan memudahkan orang cari blog kita.  Petak nombor 2 tu untuk kita taip entry. Petak 3 pulak untuk tulis label. Label ni function dia macam hashtag or categories. So bila dah tulis label kat situ, semua post yang berkongsi label sama akan keluar bila kita click label tu. Ada paham?
4. Schedule Your Post
Satu cara lain untuk post, adalah guna schedule post ni. Kadang kadang bila kita dah tahu kita akan busy untuk lima enam hari akan datang tapi still rasa macam nak blog kita ni ber-update, boleh lah guna schedule post ni. Click je dekat option 'set date and time' tu, lepas tu pilih lah bila korang nak post tu diupdate. So masa free tu tulis bebanyak post, set tarikh awal awal. Nanti bila busy tak sempat update pun, blog still nampak berupdate. Takdelah readers tengok sunyi macam gua.
So dah siap tulis title, tulis entry, tulis label and set tarikh, click la publish tu. Barulah orang lain boleh baca apa yang kita tulis. Gittew.
I think that's all for this post. I sincerely hope that this will help people who are very new to blogging. I learnt blogging through tutorials as well and I find it is more helpful and taught me better than learning directly from other people. You will face some difficulties, there's no doubt about that, but what's life without some challenges, eh? Just keep going and rajin rajinkanlah go through blog tutorial. Lama lama akan biasa dengan all the features. :)
That's all for now. Thank you for reading!
Have a good day!

No comments: